ETKİNLİK ADI
|
SABIR KUVVETİ VE
SERSEM KUMANDAN
|
DEĞER ADI
|
SABIR
|
KAZANIM
|
Sabırlı olmanın önemini kavrar.
Sabır
kuvvetinin nelere kâfi geleceğini öğrenir.
Sabır
kuvvetini şimdi için kullanmayı örneklerle ifade eder.
|
SEVİYE
|
8-16 yaş (görüşünüzü bekliyorum)
|
ETKİNLİK TÜRÜ
|
|
UYGULANDIĞI YER
|
Sınıf-grup
|
OTURMA DÜZENİ
|
Sınıf düzeni-(grup için daire )
|
KİŞİ SAYISI
|
Sınıf uygulaması için 30 (grup oturumu için
12)
|
SÜRE
|
40dk
|
ARAÇ GEREÇ
|
|
DESTEKLEYİCİ ETKİNLİK
|
Drama çalışması
|
HAZIRLAYAN
|
M.T.
|
ANAHTAR KELİMELER
|
Sabır, sabır kuvveti, sersem kumandan
|
UYGULAMA
BASAMAKLARI
DİKKAT ÇEKME: Öğretmen(grup
lideri) içeri girer öğrencileri selamlar. “Sabır sıkıntıdan kurtulma ve
saadetin anahtarıdır.” sözünü tahtaya yazar.
HEDEFTEN
HABERDAR ETME: Öğretmen(grup lideri) “Çocuklar
(arkadaşlar)! Bu gün sabrın hayatımızda ne kadar ehemmiyetli bir esas olduğunu
ve sabır kuvvetinin bize neler kazandıracağı mevzusu üzerinde duracağız.”der.
ETKİNLİK
METNİ Üçüncü ikaz: Ey sabırsız nefsim!
Acaba geçmiş günlerdeki ibadet külfetini ve namazın meşakkatini ve musibet
zahmetini, bugün düşünüp muzdarib olmak, hem gelecek günlerdeki ibadet
vazifesini ve namaz hizmetini ve musibet elemini, bugün tasavvur edip
sabırsızlık göstermek hiç kâr-ı akıl mıdır? Şu sabırsızlıkta misalin şöyle
bir sersem kumandana benzer ki: Düşmanın sağ cenah kuvveti onun sağındaki
kuvvetine iltihak etmiş ve ona taze bir kuvvet olduğu halde; o tutar mühim
bir kuvvetini sağ cenaha gönderir, merkezi zayıflaştırır. Hem sol cenahta
düşmanın askeri yok iken ve daha gelmeden, büyük bir kuvvet gönderir,
"Ateş et!" emrini verir. Merkezi bütün bütün kuvvetten düşürtür.
Düşman işi anlar, merkeze hücum eder; tar ü mar eder. Evet buna benzersin.
Çünki geçmiş günlerin zahmeti, bugün rahmete kalbolmuş; elemi gitmiş, lezzeti
kalmış. Külfeti, keramete iltihak ve meşakkati, sevaba inkılab etmiş. Öyle
ise ondan usanç almak değil, belki yeni bir şevk, taze bir zevk ve devama
ciddî bir gayret almak lâzımgelir. Gelecek günler ise madem gelmemişler.
Şimdiden düşünüp usanmak ve fütur getirmek; aynen o günlerde açlığı ve
susuzluğu ile bugün düşünüp bağırıp çağırmak gibi bir divaneliktir. Madem
hakikat böyledir. Âkıl isen, ibadet cihetinde yalnız bugünü düşün ve onun bir
saatini, ücreti pek büyük, külfeti pek az, hoş ve güzel ve ulvî bir hizmete
sarfediyorum, de. O vakit senin acı bir füturun, tatlı bir gayrete inkılab
eder.
İşte ey sabırsız nefsim! Sen üç sabır ile mükellefsin.
Birisi: Taat üstünde sabırdır. Birisi: Masiyetten sabırdır. Diğeri: Musibete
karşı sabırdır. Aklın varsa, şu üçüncü ikazdaki temsilde görünen hakikatı
rehber tut. Merdane "Ya Sabur" de, üç sabrı omuzuna al. Cenab-ı
Hakk'ın sana verdiği sabır kuvvetini eğer yanlış yolda dağıtmazsan, her
meşakkate ve her musibete kâfi gelebilir ve o kuvvetle dayan.
Sözler ( 270 )
ETKİNLİĞİN
YAPILANDIRILMASI: Öğretmen(grup lideri)
yukarıda verilen, 21.söz 1.makam 3.ikazda geçen metni okur. Ardından sınıftan
1 öğrenciyi kumandan, bir grup öğrenciyi sağ cenah kuvveti, bir grup
öğrenciyi sol cenah kuvveti, bir grup öğrenciyi merkez kuvveti, bir grup
öğrenciyi de düşman kuvveti olarak belirler. Ardından misaldeki olayı
çocuklara dramatize ettirir.
|
|
DEĞERLENDİRME:
Öğretmen(grup lideri) öğrencilere söz
hakkı vererek aşağıdaki soruları onlara yöneltir. Öğrencilerin görüşlerini
aldıktan sonra sabır kuvvetinin sağa ve sola yani geçmiş ve geleceğe
dağıtılmadığı taktirde nelere kafi gelebileceği konusunda mevzuyu toparlar.
Öğrencilere anlamadıkları, sormak istedikleri bir şey olup olmadığını sorar.
Soru varsa cevaplar ve dersi-oturumu bitirir.
NELER ÖĞRENDİK?
NELER DÜŞÜNDÜK?
NELER HİSSETTİK?
|
|
SABIR
Kaydol:
Yorumlar (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder